czwartek, 20 lipca 2023

Summer Fog Festival 2023 - Katowice [Spodek], 15-16 VII 2023 [galeria zdjęć]

Nie miała w ostatnich latach szczęścia impreza o nazwie Summer Fog Festival, bo po pierwszej - bardzo udanej artystycznie, choć raczej mniej frekwencyjnie - edycji, kolejne jakoś nie mogły się odbyć. A to pandemia, a to główna gwiazda w ostatniej chwili odwoływała trasę... W końcu jednak się udało i to z przytupem, bo dwudniowa impreza w katowickim Spodku miała świetny line-up. Dla fanów muzyki progresywnej czy psychodelicznej Spodek stał się na te dwa dni niemal rajem na Ziemi i trzeba przyznać, że nazwa tego kultowego obiektu oraz jego kształt idealnie pasowały do wykonywanej tam muzyki, co zresztą podkreślali także sami wykonawcy.

Jak być może zdążyliście się zorientować po opisywanej tu przeze mnie muzyce, jestem wielkim fanem psychodelii i dużo mniejszym progresji, a już zwłaszcza neo-proga. Muszę jednak przyznać, że wszyscy wykonawcy, a było ich w sumie dziewięciu, stanęli na wysokości zadania i nawet w trakcie koncertów zespołów nie z mojej bajki były numery, które mi się podobały. Festiwal przyniósł kilka momentów spodziewanych zachwytów, jak i zachwyty całkiem dla mnie zaskakujące. Bo o ile wiedziałem doskonale, czego spodziewać się po koncertach Riverside (mój 34.), Nicka Masona (4.) czy Steve'a Hacketta (2., ale widziałem go przecież ledwie kilkanaście miesięcy temu), o tyle nie spodziewałem się tak świetnej formy po SBB (co prawda miałem okazję widzieć ich na żywo, ale już dobrych kilkanaście lat temu), a zwłaszcza po wyczyniającym cuda na perkusji Jerzym Piotrowskim. Kompletnie nie wiedziałem też, czego spodziewać się po legendarnej w teorii grupie Gong, która jednak występuje w składzie, który nie ma nic wspólnego z klasyczną odsłoną zespołu, a także po innej legendzie psychodelicznego grania, byłym członku Gong, Stevie Hillage'u. Okazało się, że oba występy były znakomite, a w dodatku na scenie stanął niemal ten sam skład, bo cała piątka muzyków tworzących obecnie Gong zagrała też w zespole Hillage'a i towarzyszącej mu organistki Miquette Giraudy. Warto z pewnością wspomnieć też o bardzo ciepło przyjętym koncercie Collage. Mam wrażenie, że po latach i po wydaniu pierwszego od wieków albumu studyjnego zespół ten zaczął się cieszyć uznaniem porównywalnym z tym sprzed 30 lat.

To był skład na europejskim poziomie, o czym świadczą liczne komentarze fanów z różnych zakątków świata, którzy nie mogli uwierzyć, że taki zestaw wykonawców wystąpi w ramach jednej imprezy i to w cenie, za którą obecnie w zasadzie można kupić bilet na średnie miejsce na występ jednego znanego wykonawcy na Stadionie Narodowym. Na miejscu też niemal wszystko zagrało idealnie - bardzo dobre brzmienie, znakomite światła, realizacja z kilku kamer (tu małe kontrowersje, bo widzowie siedzący w kilku miejscach Spodka narzekali na to, że operatorzy kamer zasłaniali im scenę - tu pewnie należałoby na przyszłość coś poprawić), sporo punktów gastronomicznych, strefa z leżakami na zewnątrz (nie skorzystałem, bo wobec weekendowych upałów dużo przyjemniej było w klimatyzowanym - i to kolejna zaleta - Spodku), a do tego stoiska z merchem organizatora i zespołów (odbywały się tam sesje autografowe z większością wykonawców) oraz kilka stoisk z płytami winylowymi i kompaktowymi różnych sprzedawców. Biorąc pod uwagę, że duża część stałych bywalców tego typu imprez to ta niewielka grupa ludzi, którzy wciąż kupują płyty, tego typu punkty powinny być stałym elementem każdego rockowego festiwalu w tym kraju.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć z drugiego dnia imprezy. Nie planowałem fotografowania ze względu na ból pleców po intensywnym okresie pracy nad kolejnym tłumaczeniem książki, a mimo to znalazłem się na liście akredytowanych fotografów (jak zawsze wielkie podziękowania dla organizatora), więc postanowiłem jednak skorzystać z tego i drugiego dnia zabrałem z domu aparat. Efekty poniżej.


Nick Mason's Saucerful of Secrets






























Riverside




























Steve Hillage Band (Gong)



































Collage

























 

Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa i mam do nich wyłączne prawa. Linkowanie do tej podstrony mile widziane. Daj znać, jeśli chcesz je jakkolwiek wykorzystać. / All photos were taken by me and I own all rights to those photos. Feel free to link to this page. Write to me if you want to use them for any purpose.

---
 
Zapraszam na prowadzone przeze mnie w radiu Rockserwis FM audycje: Lepszy Punkt Słyszenia  w każdy piątek o 21 oraz Scand-all we wtorki o 19, a także na Bizoncjum zazwyczaj w drugą środę miesiąca o 18.
http://rockserwis.fm
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - profil audycji
http://facebook.com/groups/rockserwisfm - tu można porozmawiać ze mną oraz z innymi słuchaczami w trakcie audycji
W pierwszą sobotę miesiąca (oraz okazjonalnie w inne soboty) o 20 współprowadzę audycję Nie Dla Singli w Studenckim Radiu Żak Politechniki Łódzkiej.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz