Szalona załoga dowodzona przez
wokalistę i gitarzystę Brata Billa Fishera powraca całkiem niespodziewanie z
trzecim albumem. Jakoś głośno się nie chwalili postępami w pracach, aż tu nagle
kilka tygodni temu zaprosili fanów do wspólnego, stopniowego (i
przedpremierowego) odsłuchu swojego nowego materiału. W dzisiejszych czasach
trzeba najczęściej jakoś zaskakiwać, by wieści o nowej płycie nie przepadły na
facebookowych ścianach i trzeba przyznać, że pomysł, by dzień po dniu odkrywać
przed fanami zapisanymi do tajemnej sekty listy mailingowej kolejne
numery, był ciekawy. Choć naturalnie dopiero, gdy pozna się całość, płyta brzmi
tak, jak powinna, zwłaszcza jeśli jest to album tak skonstruowany jak Everybody’s Going to Die – czyli złożony
z większości bardzo krótkich numerów, które w dodatku często łączą się ze sobą.
Jako że pojedyncze kompozycje, przez swoją krótkość, nie mają najczęściej
szansy porządnie się rozwinąć, zdecydowanie lepiej słuchać albumu w całości i
traktować to jako jedną, nieco ponad półgodzinną szaloną opowieść. No bo
przecież nic w świecie Church of the Cosmic Skull nie jest normalne.
W zasadzie nie ma wielkiej
rewolucji w muzycznym kierunku obranym przez grupę, choć jednak pewne dość
istotne zmiany zaszły (i nie chodzi tylko o zmianę na stanowisku operatora instrumentów
smyczkowych wymuszoną założeniem rodziny przez Siostrę Amy). Wciąż mamy do
czynienia z niezwykle sprawnym łączeniem ultramelodyjnych, chwytliwych,
popowych motywów z rockowym ciężarem i polotem, ale mam wrażenie, że wahadło
tym razem zdecydowanie wychyliło się w stronę tej pierwszej charakterystyki.
Poprzednio dostaliśmy coś w rodzaju połączenia Black Sabbath z Abbą i musicalem
Hair, tym razem znacznie więcej tu Beach Boysów czy ELO oraz bosego hasania po
łąkach niż ciężkiego hard rocka, a całość sprawia wrażenie niezwykle
musicalowej w charakterze i – mimo jak zwykle często ponurej tematyki – dość przesłodzonej.
Choć tęcza, pastele i klimat radosnej sekty z jednego z oddziałów domu wariatów
towarzyszą zespołowi od samego początku, tak słodko i miło jeszcze nie było. I
nie do końca mi to jednak odpowiada.
Intro w postaci Fantasy wprowadza nas w taki właśnie
lekki, skoczny, melodyjny klimat całości motywem, który mogliby nagrać Beatlesi
i to wcale nie na tych swoich bardziej eksperymentalnych płytach. Don’t You Believe in Magic wchodzi z
większą dynamiką, ale to wciąż jest klimat niczym z czołówki „Walt Disney
Przedstawia”. Nieco więcej spokoju i posępności zapewnia kompozycja tytułowa,
ale atmosfera w stylu „pokonamy fale” sprawia, że jakoś nie potrafię polubić
tego numeru. Do What You Want po
spokojnym początku w końcu przynosi tu nieco rockowego szaleństwa – oczywiście wciąż
z mocno musicalowym posmakiem, ale jednak w końcu mamy odrobinę perkusyjnego
łomotu i solidnego, gitarowego łojenia. Into
the Skull może i zaczyna się zupełnie od czapy, ale za to mamy tu
przebłyski ciężaru kompozycji z poprzednich płyt, solidne gitary, gęste tło
organowe i nieco więcej diabła w diable.
Seven jest dość bezbarwne – ani z polotem, ani z ciężarem, typowy
wypełniacz, co na tak krótkiej płycie raczej nie powinno się zdarzać – za to
kolejny numer, The Hunt, to
najcięższa i najlepsza rzecz na płycie. To kompozycja nawiązująca nieco klimatem
do doomrockowych korzeni grupy i takich numerów jak Black Slug, choć zrobiona bardziej na bluesowo. Snuje się niezwykle
przyjemnie i jest chyba pierwszym (i niestety jedynym) numerem w tym zestawie,
który dorównuje najlepszym rzeczom z poprzednich płyt. Wraz z The Great Black Hole wracamy w klimaty
chwytliwych, musicalowych melodii, choć tu przeplatanych motywem wiedzionym
mocnym, gęstym riffem. Sorcery &
Sabotage to – jak przystało na nagranie promujące album – kolejny wpadający
w ucho, lekki, dynamiczny numer zagrany ze sporym polotem. Szkoda, że bardzo
wcześnie wyciszony, bo mam wrażenie, że był tam potencjał na całkiem ciekawą
część instrumentalną. Living in a Bubble
zgodnie z oczekiwaniami jest swego rodzaju podniosłym podsumowaniem całości,
choć znowu brakuje mi tu jakiegoś stosownie ostatecznego zwieńczenia.
To nie tak, że Everybody’s Going to Die jest płytą
słabą. Nie jest. To ciekawy, udany album, tyle że poprzednie dwie płyty tej
szalonej ekipy całkowicie mnie powaliły. Tu tego efektu nie odczuwam. Państwo
Czaszkowie poszli muzycznie w kierunku tęczy, kolorowych motylków, baniek
mydlanych i radosnego pląsania na osłonecznionych łąkach i rzadko z tej strefy
na nowej płycie wychodzą, a ja jednak wole, gdy do tego nieco schizofrenicznego
klimatu sekty radosnych obłąkańców śpiewających o Szatanie, śmierci, miłości i czarach
dokładają trochę faktycznego muzycznego ciężaru – jak choćby w The Hunt. Ale takich fragmentów na tym
krążku jest według mnie trochę za mało, więc wobec niezwykle mocnej konkurencji
płyta Everybody’s Going to Die
usadowi się na razie na ostatnim, trzecim miejscu w moim rankingu ulubionych
wydawnictw tej formacji. Nie obrażam się jednak. Czasem do tej płyty z
pewnością wrócę, a może następnym razem trafią celniej w mój gust.
Płyty możecie posłuchać na Bandcampie.
1. Fantasy (1:58)
2. Don't You Believe in Magic? (4:05)
3. Everybody's Going to Die (4:07)
4. Do What You Want (With Love in Your Heart) (3:22)
5. Into the Skull (3:00)
6. Seven (3:09)
7. The Hunt (5:40)
8. The Great Black Hole (2:59)
9. Sorcery & Sabotage (3:03)
10. Living in a Bubble (3:47)
--
Zapraszam
na prowadzoną przeze mnie audycję Lepszy Punkt Słyszenia w radiu Rock
Serwis FM w każdy piątek o 21
http://rockserwis.fm
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - profil audycji
http://rockserwis.fm
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - profil audycji
http://facebook.com/groups/rockserwisfm - tu można porozmawiać ze mną oraz z innymi słuchaczami w trakcie audycji
To moje pierwsze spotkanie z "sekciarzami". Lubię takie szalone ekipy. Przypomina się od razu Edward Sharpe z ekipą i przebój Home. Także przebierańcy z Łąki Łan. Nie wiem jak czaszkowcy prezentują się live, ale wyobrażam ich sobie tak jak na okładce. Faktycznie dużo tu musicalu, ale mi to podchodzi. 2,4,8 moimi faworytami, a 7 to taki Lachy Dooley na Hamondzie. Wrócę też do poprzednich płyt skoro zachwalasz. ✌️✌️✌️ 7/10
OdpowiedzUsuń