Dobre rockowe zespoły pojawiają
się w ostatnich latach jak grzyb po wizycie u taniej… Może poprzestańmy na
tym, że pojawiają się często. Właściwie każdy rejon naszego kontynentu przeżywa
obecnie prawdziwy podziemny boom na dobre rockowe granie, czy to w klimatach
retro/hard, czy stoner/psych. Całe szczęście, bo dzięki temu jest o kim pisać.
Oczywiście większość tych formacji nigdy nie przebije się do świadomości
masowego odbiorcy, ani nawet do rockowego mainstreamu, ale co się nasłuchamy to
nasze. Jednym z takich nowych zespołów, które próbują wydostać się z
przydomowego basenu na głębsze i szersze wody, jest grupa Red Bowling Ball
pochodząca spod Paryża. Ponieważ panowie uznają, że życie jest zbyt krótkie, by
pisać o sobie na Facebooku, wiem tyle, że powstali w 2014 roku, a wydana kilka
tygodni temu płyta Alongside the
Traveller to ich pierwsza próba wyjścia do świata z własną twórczością. A i
jeszcze to, że mają całkiem niezły gust do okładek, bo obrazek zdobiący to
wydawnictwo zdecydowanie przykuwa uwagę.
Najważniejsza jednak musi być
muzyka. Ta trwa nieco ponad 48 minut i jest podzielona na sześć kompozycji,
choć mam wrażenie, że ostatnia z nich zawiera niewymieniony w spisie ukryty
numer, bo jest on poprzedzony czterema minutami ciszy. Rozpoczynają od także czterominutowego
instrumentalnego intra zatytułowanego… Intro.
Witają nas przyjemne, akustyczne brzmienia, bardzo relaksujące. Trochę
kojarzące się z muzyką nieodżałowanego Messengera. To jednak taka mała ściema,
bo reszta płyty raczej klimatów intra nie kontynuuje. What Is Yet to Come zaskakuje kapitalnym oddaniem klimatu południa
Stanów. Czy oni naprawdę są z Francji, a nie choćby z Luizjany? Bo świetnie
wychodzi im luzacki blues rock przesiąknięty smrodem bagien i posmakiem whisky.
Nigdzie się tu nie spieszą, nie próbują za wszelką cenę grać efektownie, po
prostu grają klimatycznego, przyjemnie snującego się bluesa z południa, w
dodatku kapitalnie rozwijającego się pod koniec, i są w tym, o dziwo, cholernie
autentyczni. Virgin Valley częściowo
kontynuuje ten południowy klimat, ale w wydaniu dużo dynamiczniejszym. Świetnie
współgrają tu brzmienia akustyczne z elektrycznymi, a całość ma w dodatku spory
komercyjny potencjał. To numer, który spokojnie mógłby przyjąć się na rockowych
lub bluesowych listach przebojów. A wszystko to przy długości… niemal
dziewięciu minut. Ta długość sugeruje dość mocno, że w którymś momencie klimat
całości będzie się musiał trochę zmienić i faktycznie – mniej więcej od połowy
panowie zwalniają, wprowadzają na moment nastrój lekkiego wyciszenia, które
jest punktem startowym do ponownego budowania intensywności kompozycji.
W No Matter What zespół znowu idzie w klimat, ale tym razem nawet w
spokojniejszych fragmentach można odnieść wrażenie, że jest w tym jakiś ciężar
niewyczuwalny na pierwszy rzut ucha. Tak jakby gęste, bagniste powietrze
przenikało przez głośniki wraz z dźwiękami. A gdy łoją mocniej, to wchodzą
wręcz w rejony stonerowe, rezerwując przy tym cały czas pierwszeństwo dla
dobrej melodii i wpadających w ucho, treściwych solówek gitarowych. Zarówno w
spokojniejszych, jak i w cięższych fragmentach świetnie sprawdza się wokal,
który znakomicie wpasowuje się w klimat tworzony przez instrumentalistów. Dla
odmiany w Silence of Despair od
początku jest dużo spokojniej, co nie znaczy, że cały czas lekko i przyjemnie.
Znikają na chwilę oczywiste wpływy amerykańskiego południa, niby wciąż słychać
gdzieś bluesowe ślady w tle, ale są one dużo mniej wyraźnie, a całość kieruje
się w stronę brudnego brzmienia sceny Seattle połączonego z niemal post-rockową
gęstością i powtarzalnością motywów. I na sam koniec Phoenix. Licznik pokazuje niemal 19 minut, ale to nie do końca prawda.
Utwór trwa minut dziewięć i jest bardzo przyjemną mieszanką nieco leniwych
motywów z pojawiającym się od czasu do czasu mocniejszym gitarowym mięchem.
Fragmenty spokojniejsze zapewniają przyjemny odpływ, ale zawsze po jakimś
czasie wraca intensywność i panowie kapitalnie kontrastują mocniejszą,
przesterowaną gitarą. Później zaś mamy cztery minuty ciszy jak w sektorze fanów
PSG po niedawnym rewanżowym meczu z Barceloną, a potem muzyka powraca. Już bez
wokalu, z początku niezbyt ciężka, ale natężenie dźwięku narasta aż po (niemal)
finał, który jest zdecydowanie najcięższym fragmentem tej płyty. Tu już łoją aż
miło. Stonerowcy by się nie powstydzili.
Francuzom udało się zadebiutować
płytą, która wymyka się jednoznacznym gatunkowym klasyfikacjom. Już na
pierwszym albumie pokazali, że sprawnie łączą brzmienia ciężkie z lżejszymi
odjazdami, nastawionymi bardziej na klimat. To bardzo ciekawa mieszanka rock i bluesa
z południa Stanów z odrobiną stonera i psychodelii. Mamy kolejny ciekawy
rockowy zespół na europejskiej scenie. Oczywiście formacji grających na tym
poziomie jest obecnie dużo i nie wszystkie zdołają się przebić do świadomości
słuchaczy tego typu muzyki, ale muzycy Red Bowling Ball zrobili pierwszy krok w
tym kierunku – nagrali dobry debiutancki krążek, z którym mogą wyjść do ludzi.
Teraz miejmy nadzieję, że do tych ludzi faktycznie trafią i kolejne kroki będą
już trochę łatwiejsze. Na pewno warto śledzić ich kolejne poczynania, bo start
mają bardzo obiecujący.
--
Zapraszam
na prowadzoną przeze mnie audycję Lepszy Punkt Słyszenia w radiu Rock
Serwis FM w każdy piątek o 21 (powtórki w niedziele o 14)
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
Zapraszam też na współprowadzoną przeze mnie audycję Nie Dla Singli w każdą sobotę o 20
http://zak.lodz.pl - tu można nas słuchać
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
Po takiej mięsistej recenzji i w dodatku informacji o klimatach, które lubię - pędzę szukać!
OdpowiedzUsuńSmakowite!
OdpowiedzUsuńBardzo miłe brzmienie gitar, gitarzysta jest tu postacią pierwszoplanową. Stosuje różne techniki od klasycznej gitary do tappingu. Bardzo mi się płyta podoba, zatem nie będę wytykał słabości, bo tego się naprawdę rewelacyjnie słucha!
O jednym może wspomnę, hmmm, ukłony dla Bizona za wstrzemięźliwość w kwestii luizjańskiego ;-)
Ale naprawdę tu wszystko gra i jest na miejscu. Więcej takich proszę...
Nie mogę przestać słuchać, takie to smakowite :-)
OdpowiedzUsuńJeszcze raz dzięki!
hah tak, zdecydowanie uzależniająca płyta ;) ciesze sie, że sie spodobała :)
OdpowiedzUsuń