Każdy gatunek muzyczny musi mieć
swojego nowego bohatera co kilkanaście miesięcy – nową sensację, jeszcze
bardziej sensacyjną niż sensacja poprzednia. Rock nie jest tu żadnym wyjątkiem.
A sensacja jest najbardziej sensacyjna, gdy: a) wprowadza coś kompletnie nowego,
co jeszcze się nie pojawiało; b) nie wprowadza absolutnie nic nowego i
niewyobrażalnie udanie kopiuje jeden lub kilka legendarnych zespołów. W
przypadku kwartetu Greta van Fleet oczywiście obowiązuje wersja druga. Band ze
stanu Michigan wystrzelił nagle kilka miesięcy temu, gdy okazało się, że można
całkiem nieźle robić w konia słuchaczy wszelakich audycji, wciskając im kit, że
oto odkryto nieznany wcześniej numer zespołu na L i na Z. Bo choćby nie wiem
jak człowiek próbował zaprzeczać, skojarzenia są oczywiste jak spotkanie żula
pod Żabką wieczorową porą.
From the Fires jest gdzieniegdzie opisywane jako pierwszy duży
album zespołu, ale jest to tak naprawdę podwójna EP-ka, rozszerzająca temat z
EP-ki poprzedniej – wydanej w kwietniu Black
Smoke Rising. Wszystkie cztery kompozycje z tamtego wydawnictwa pojawiają
się także na From the Fires, uzupełnione
o kolejne cztery numery. Razem dostajemy nieco ponad pół godziny materiału. Dzieli
się on na kompozycje, które są tak podobne do twórczości zespołu na L i na Z,
że to aż niedorzeczne, oraz na numery, w których oprócz klimatu twórczości zespołu
na L i na Z znajdziemy także odniesienia do muzyki innych formacji złotych lat
hard rocka. Do tej pierwszej grupy niewątpliwie należy Highway Tune – najbardziej obecnie znana kompozycja formacji – oraz
Safari Song czy Flower Power. Jeśli chcecie podle nabrać słuchających klasyki
rocka, ale mało zorientowanych w nowościach i nieco naiwnych znajomych, to
lepszej okazji nie będzie. W przypadku większości grup, które mocno kopiują
czyjś styl, „fałszywki” da się łatwo rozpoznać po wokalu. Tu to nie zadziała.
Josh Kiszka brzmi jak wokalista grupy na L i na Z niespełna pół wieku temu. Do
tego stopnia, że starszy z panów sam pewnie dałby sobie wmówić, że to jego
zaginione nagrania. Wszak nie od dziś wiadomo, że najczęściej fani są dużo
lepiej zorientowani w mniej znanych i zapomnianych numerach swoich idoli niż
oni sami.
A jak już dotarłem do tematyki
osobowej, to warto wspomnieć, że zespół tworzą – oprócz pana wokalisty Josha
Kiszki – jego bliźniak Jake Kiszka (gitara), ich młodszy brat Sam Kiszka (bas,
klawisze) i Danny „niekiszka” Wagner (perkusja). Wróćmy jednak do muzyki. Są tu
utwory, które nie przywodzą od razu na myśl wiadomego zespołu, może dlatego, że
dwa z nich to covery innych wykonawców. Ten bardziej znany to A Change Is Gonna Come – klasyk Sama
Cooke’a z lat 60., coverowany przez połowę branży muzycznej (choć akurat chyba
nie przez zespół na L i na Z). Tu podany w bardzo bogatej brzmieniowo wersji –
organy, potężne chórki, do tego oczywiście mocny, rockowy szkielet, ale z
zostawieniem w aranżacji miejsca tam, gdzie zostawić je należało. Drugi cover
to Meet on the Ledge w oryginale
zarejestrowany przez Fairport Convention. Dla niezorientowanych – w tej grupie
śpiewała przez jakiś czas pani, która najbardziej znana jest z gościnnego
występu w jednym z utworów zespołu na L i na Z. Wersja bardzo przyjemna, nieco
dynamiczniejsza i bogatsza brzmieniowo niż oryginał, na pewno mocniej
zaśpiewana. Mnie jednak najbardziej w całym zestawie podoba się kompozycja,
która to wydawnictwo zamyka – tytułowy utwór z pierwszej EP-ki czyli Black Smoke Rising. Dobry, czadowy numer
z kapitalnym, wpadającym w ucho refrenem oraz przyjemnym zwolnieniem w drugiej
części. Na pewno materiał na kolejny przebój dla tej młodej formacji.
Polski dystrybutor płyty zespołu
rzuca marketingowy tekst o „zmienianiu oblicza rocka”. No to ciekawe, bo ja mam
wrażenie, że akurat o zmienianie czegokolwiek tej grupie chodzi najmniej. Żeby
zmienić oblicze któregokolwiek gatunku, trzeba w nim zaproponować cokolwiek
nowego – jeśli nie nowe składniki, to chociaż nowe ich proporcje i sposób
mieszania – tymczasem ten kwartet nie ma raczej najmniejszego zamiaru
przecierać żadnego nowego szlaku. Czytałem gdzieś o tym, że mogą być liderami „nowej
fali rocka”. Ależ fala poprzednia – z Rival Sons na czele – ma się bardzo
dobrze i raczej na odpływ się nie zanosi. Nie piszę tego wszystkiego jako
zarzutu pod adresem młodych muzyków – raczej pod adresem wydawcy, który wymyśla
durne, słabo przemyślane slogany promocyjne. Bo pomijając ten niezbyt udany
marketing (albo inaczej – udany to on pewnie jest, ale raczej mocno mija się z
prawdą), to jest po prostu bardzo przyjemna płyta, której świetnie się słucha. Będą
z nich ludzie, choć mam szczerą nadzieję, że na kolejnych wydawnictwach jednak
postarają się dać choć trochę od siebie… lub od kogoś innego niż wiadomy zespół
na L i na Z.
1. Safari Song (3:54)
2. Edge of Darkness (4:28)
3. Flower Power (5:12)
4. A Change Is Gonna Come (3:17)
5. Highway Tune (3:00)
6. Meet on the Ledge (3:49)
7. Talk on the Street (4:08)
8. Black Smoke Rising (4:19)
--
Zapraszam
na prowadzoną przeze mnie audycję Lepszy Punkt Słyszenia w radiu Rock
Serwis FM w każdy piątek o 21 (powtórki w niedziele o 14)
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
Zapraszam też na współprowadzoną przeze mnie audycję Nie Dla Singli w każdą sobotę o 20
http://zak.lodz.pl - tu można nas słuchać
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
Posłuchałem ich troszeczkę w sieci i jak nie przepadam za pisaniem krytycznych słów, to tutaj muszę, bo to bezczelna hucpa jest.
OdpowiedzUsuńPo pierwsze: łoj jak daleko im instrumentalnie do zespołu na L i na Z (zgrabne :-) ) szczególnie jak grają na żywo
Po drugie: każdy utwór jest zrzynką z któregoś zespołu na L i na Z, oczywiście cwaną: a to konstrukcja, a to instrumentacja (tu słyszę za przeproszeniem kiszkę straszną), a to cwane cztery takty (wiadomo dlaczego)
Po trzecie: nie liczyłbym na inwencję, z kiszek zwykle wydobywa się substancja o konsystencji i zapachu mało akceptowalnym. Wiem, że zahaczanie o nazwiska to niziutki poziom, ale i chłopcy nie zasługują na zbytni szacunek po tym, czegom posłuchał.
Czy widzę jakieś plusy? Raczej nie, usprawiedliwiłbym tylko kiszkę wokalną, która mnie barwą nie przypomina oryginału z zespołu na L i na Z, za to artykulacją jak najbardziej, czego za złe nie mam, gdyż słychać, że to jego naturalna artykulacja, tak ma głos ustawiony. Oczywiście, momentami wysila się chłopina, ale który wokalista tego nie robił niech pierwszy rzuci rolling stonesem....
Jednym zdaniem: jakie czasy taka sensacja.
daleko im instrumentalnie może dlatego, że są młodzi i jeszcze zdążą :)
Usuńpodoba mi się,chociaż odkrywcze nie jest, a cały fenomen tego podobania się to moja lubość do zespołu na L i na Z ;) czekam na nową ichną płytę, bo rada byłabym jednak jakieś "nowości" usłyszeć...
OdpowiedzUsuń