Mój romans z niemiecką grupą
Samsara Blues Experiment naznaczony jest wzlotami i upadkami. No dobrze, w
zasadzie to jednym wzlotem i jednym upadkiem. Poznałem ich muzykę kilka lat
temu, przesłuchałem parę numerów z pierwszych płyt i spodobało mi się to, co
usłyszałem. Byłem bardzo zadowolony, kiedy okazało się, że będą grali na Red
Smoke Festival w Pleszewie – imprezie, z kapitalnym klimatem, gdzie tego typu
zespoły, grające w rejonach stoner/doom/psych czują się świetnie. Tyle że sam
występ niestety był dla mnie lekkim rozczarowaniem i nie do końca potrafię
stwierdzić czemu. Być może zagrali dla mnie trochę zbyt ciężko, może zaważyła
bardzo kiepska pogoda, a może po prostu byłem już zmęczony po całym dniu
koncertowania i hmm „kontaktów towarzyskich”. W każdym razie efekt był taki, że
wymęczyłem się trochę i głównie właśnie to zmęczenie pamiętam z tamtego
występu, choć starałem się mocno wbić w klimat muzyki płynącej ze sceny.
Tymczasem grupa zapowiedziała na ten rok premierę nowej płyty i mimo wszystko
ucieszyłem się, pamiętając, że przecież bez względu na wrażenia z jedynego
koncertowego spotkania z SBE, studyjnie od początku mi się podobali. I tym
samym przechodzimy z tej krótkiej historyjki do płyty One with the Universe – czwartego studyjnego krążka Samsara Blues
Experiment.
Trochę kazali na tę płytę czekać,
bo poprzedniczka – Waiting for the Flood
– ukazała się w listopadzie 2013 roku. W międzyczasie doszło do roszady w
składzie (basista odszedł z grupy, choć wciąż współpracuje z nią przy produkcji
nagrań, zaś dotychczasowy drugi gitarzysta został basistą), zespół z kwartetu
stał się triem, w dodatku przez jakiś czas formacja była w stanie lekkiego
uśpienia. Nic to jednak – One with the
Universe to 47 minut bardzo dobrego psychodelicznego łojenia, podzielonego
na pięć numerów. Zaczyna się niby spokojnie, bo początek utworu Vipassana dość łagodnie wprowadza nas w
kosmiczny świat SBE. Tu jakieś fale, szum wiatru, mocny, wyrazisty rytm
perkusyjny, ale doprawiony dość oszczędnymi brzmieniami gitary i tłem
klawiszowym. Wejście na wyższe obroty nie zajmuje jednak panom zbyt wiele
czasu. Już w trzeciej minucie zaczynają rzucać mocniejszym mięchem, choć bardzo
sprawnie przeplatają te intensywniejsze fragmenty motywami spokojniejszymi,
dzięki czemu jest czas na złapanie oddechu. Kapitalnie sprawdza się też
syntezatorowe solo w połowie kompozycji. Klimat mocnego młócenia, tym razem już
w instrumentalnym wydaniu (pomijając mówione wstawki z zewnątrz), panowie
kontynuują w Sad Guru Returns, choć i
tu po pięciu minutach gęstej gitarowej riffo-jazdy zespół przechodzi na chwilę
do wagi średniej, głównie po to, żeby za moment rozkręcać się od nowa i
ponownie depnąć mocniej w ostatnich dwóch minutach. Zwróćcie uwagę na detale –
pod sam koniec obłędnie brzmi syntezatorowe „zło” w tle.
Po niemal dwudziestu minutach w
większości jednak mocno intensywnej stonerowo-psychodelicznej jazdy zespół
funduje nam zmianę klimatu w zdecydowanie najkrótszej, bo sześciominutowej
kompozycji – Glorious Daze. Jest dużo
spokojniej (zgodnie zresztą z tytułem), bardziej medytacyjnie, gdzieś w tle
przebijają się elementy muzyki azjatyckiej, choć ponownie mocno zaznaczony rytm
perkusyjny sprawia, że mimo tego „odlotowego” klimatu mamy tu także sporo
dynamiki. I znowu świetny pomysł z solówką, tym razem na organach – wprowadza ona
sporo świeżości w aranżację i przenosi nas z dalekiego wschodu w klimaty
hardrockowe, choć ten posmak orientu do samego końca utworu będzie się jeszcze
pojawiał. Zaraz po najkrótszej kompozycji na płycie mamy numer najdłuższy –
piętnastominutowy kawałek tytułowy. I znowu nieco inne podejście. Trochę bliżej
zespołowi do tradycji intensywnego, klimatycznego rocka progresywnego, choć
nastawionego zdecydowanie bardziej na moc i hipnozę niż na ozdobniki muzyczne.
Kapitalnie całością steruje bas, a gitara i dołączające do niej po jakimś
czasie syntezatory tworzą absolutnie fantastyczny, nieco mroczny i tajemniczy
klimat. Po niespełna dziewięciu minutach pojawia się wokal, co też jest dobrym
zabiegiem, bo łamie schemat kolejnych czysto instrumentalnych sekwencji. Gdy na
liczniku króluje już dwucyfrówka przekonujemy się także, że człon „blues” w
nazwie grupy nie jest tak zupełnie od czapy. Końcówka to już łojenie na całego –
całe spektrum samsarowych odcieni w jednym numerze. Na deser jeszcze jeden „krótszy”
kawałek – niespełna ośmiominutowe Eastern
Sun & Western Moon, które zabiera nas w rejony wschodnie, łącząc
progresywne motywy z orientalną psychodelią. Spory udział w tworzeniu klimatu
mają tu organy, które momentami wysuwają się dość mocno do przodu. Niby fragmentami
jest ciężko i niemal przytłaczająco, ale czy aby tak daleko w tych z kolei nieco
lżejszych motywach do klimatów choćby Vanilla Fudge czy nawet wczesnego Deep
Purple?
Pisanie, że wrócili do żywych,
byłoby zapewne nadużyciem, bo przecież oficjalnie grupa nigdy się nie rozpadła,
ale na pewno wielu fanom ulżyło, że jednak Samsara Blues Experiment dalej
istnieje i ma zamiar wciąż czarować nowymi kompozycjami. Nagrali płytę, na
której sprawnie wyważyli ciężar z klimatem oraz brzmienia gitarowe z
organowo-syntezatorowymi. Wokale pojawiają się na One with the Universe sporadycznie, co pozwala skupić się na
kolejnych warstwach instrumentalnych, ale jednocześnie od czasu do czasu – jak już
się pojawią – stanowią pewnego rodzaju urozmaicenie potrzebne w przypadku
takiej jednak niekoniecznie łatwej w odbiorze muzyki. Zwracam też uwagę na
bardzo dobre brzmienie płyty. Zespoły z działki psychodeliczno-stonerowej
często idą w minimalizm produkcyjny, czego efektem jest mocno garażowe brzmienie,
przez które zanika część muzycznych walorów kompozycji. Tu wszystko brzmi jak
trzeba, dzięki czemu możemy przy każdym kolejnym odsłuchu odkrywać w
aranżacjach coś nowego. Formacja po raz kolejny nie zawiodła studyjnie, a ja po
tak udanym albumie mam coraz większą ochotę na koncertowe starcie numer dwa, bo
jestem jeszcze bardziej skłonny wcześniejsze niepowodzenie w kontakcie „na żywo”
złożyć na karb mojego zmęczenia i niekorzystnego biometu.
1. Vipassana (10:43)
2. Sad Guru Returns (7:55)
3. Glorious Daze (6:01)
4. One with the Universe (15:02)
5. Eastern Sun & Western Moon (7:37)
--
Zapraszam
na prowadzoną przeze mnie audycję Lepszy Punkt Słyszenia w radiu Rock
Serwis FM w każdy piątek o 21 (powtórki w niedziele o 14)
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
http://rockserwis.fm - tu można mnie słuchać
http://facebook.com/lepszypunktslyszenia - a tu porozmawiać ze mną w trakcie audycji
Zapraszam też na współprowadzoną przeze mnie audycję Nie Dla Singli w każdą sobotę o 20
http://zak.lodz.pl - tu można nas słuchać
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
Bardzo cenię sobie niemiecką muzykę klasyczną, nawet w jazzie bywają fantastyczni, taki Bruninghaus mnie oczarował razem z Garbarkiem ale rock to oni grają tak, że jak się tego słucha, to ma się ochotę najechać Węgry ;-)
OdpowiedzUsuńnie jestem przesadnym fanem niemieckiego rocka czy metalu, zwlaszcza hard/heavy, bo jest dla mnie zbyt kwadratowe, ale akurat samsara tak nie brzmi wedlug mnie, no i chocby zodiac grał kapitalnie i zupelnie nie niemiecko :D
UsuńNo właśnie, brzmienie to oni mają jak najbardziej O.K. tylko grają - Zodiac z perkusistą ziomkostwa śląskiego, Samsara ma lepszego, ale gra tocząc sześciany, no co ja poradzę...
OdpowiedzUsuńSamo brzmienie to zbyt mało, wymagam trochę więcej.