I jak tu nie kochać muzyki?
Człowiek przegląda sobie spis wykonawców na różnych letnich festiwalach i
przypadkowo trafia na nagranie zespołu, którego nazwa nic mu nie mówi. Odpala
utwór, potem drugi i trzeci – okazuje się, że kapela gra naprawdę świetną muzykę,
a do tego jeszcze jest z Polski. A można by pomyśleć po ogłoszeniu zwycięzców
różnych nagród muzycznych za rok miniony, że w tym kraju muzyka rockowa nie
istnieje poza mainstreamem, który zresztą zazwyczaj w rockowej szufladce
umieszcza wykonawców grających nieco dynamiczniejszy i wykonywany na „żywych”
instrumentach pop. Ale to tylko taka mała dygresja, która ma zapełnić
miejsce z braku lepszego pomysłu na wstęp. Warszawska kapela gra już od
kilku lat, dwa lata temu wydała swoją pierwszą płytę zatytułowaną po prostu Weedpecker, a z końcem kwietnia raczy
nas drugim wydawnictwem, niespodziewanie zatytułowanym II. Spokojnie – panowie są dużo bardziej kreatywni, niż można by
sądzić po tytułach ich albumów. Uwagę zwraca już bardzo klimatyczna „ptasia”
okładka, która dość mocno sugeruje, że na płycie będziemy mieli do czynienia z
muzyką mroczną, niepokojącą i być może niełatwą w odbiorze. W dużej mierze
wrażenia te okazują się trafne po odsłuchu albumu.
To, co najbardziej podoba mi się
na II, to fantastyczne żonglowanie
klimatem i ciężarem kompozycji. Początek jest ciężki – niby pierwsza kompozycja
rozwija się dość niepozornie, ale z czasem przybiera na mocy. Pierwsze utwory
wgniatają w fotel, suną niczym walec i atakują mocnym, obficie przesterowanym
brzmieniem, choć doprawionym fantastycznymi melodiami i porywającymi motywami
gitarowymi. Reality Fades to świetne,
niemal ośmiominutowe wprowadzenie w klimat płyty z absolutnie fantastycznymi
zagrywkami solowymi gitary przeplatającymi się z piekielnie ciężkim riffem, ale
prawdziwą miazgę robi trzeci numer – Fat
Karma. Powalające połączenie hipnotycznego motywu gitarowego i
fantastycznej melodyki tych gitar. Z jednej strony przytłaczający ciężar
doprawiony powolnym, ociężałym tempem kompozycji, z drugiej – melodia, świetne
współbrzmienie gitar i kapitalny „kosmiczny” odjazd pod koniec. Mistrzostwo!
Całość tych kompozycji znakomicie dopełniają nieco klaustrofobiczne wokale
atakujące gdzieś z oddali. Ale kiedy już wydaje się, że będzie tak smoliście i
przytłaczająco przez cały czas, panowie wyskakują w kolejnych numerach z innymi
klimatami. Nothingness zaskakuje
swego rodzaju lekkością, zaś ośmiominutowe In the Woods
rozwija się niezwykle interesująco, przybiera na intensywności i fantastycznie nawiązuje do sceny rocka
psychodelicznego. Tu i tam pojawiają się też echa muzyki z Seattle sprzed
ćwierćwiecza. Na moje ucho panowie chyba lubią sobie posłuchać starego dobrego
Alice in Chains – nie chodzi o żadne kalki czy zbyt bezpośrednie inspiracje,
raczej o to połączenie melodii ze sporym ciężarem i potężnymi, ale wycofanymi
tu w miksie wysokimi wokalami. Słychać to zwłaszcza w The Vibe, które jest zbudowane wokół powtarzającego się walcowatego
motywu, przyozdobionego jednak w ciekawy sposób intrygującym tłem. Zamykający
album utwór Already Gone brzmi niemal
jak odrodzenie po muzycznej apokalipsie i twórczym jazgocie poprzedniej
kompozycji. Unosi się subtelnie i zachwyca delikatnym tłem gitarowym oraz
wokalami, które świetnie uzupełniają całość, ale nie narzucają się i nie
wychodzą ani na chwilę na pierwszy plan. I znowu nie mogę nie wspomnieć o Alice
in Chains, bo tu też jakby klimat z niektórych ich spokojniejszych kompozycji,
choć więcej u „Zielciołów” (cudowna nazwa) muzycznej psychodelii niż u
„Alicji”. Być może w środku płyty ta kompozycja straciłaby nieco ze swojej
magii, ale po tych niemal 40 minutach przeważnie dość ciężkiego, ponurego
łojenia, te pięć minut swobodnego unoszenia się w leniwym tempie i bez mocnych,
przesterowanych riffów to cudowne uczucie.
II to bardzo ciekawa mieszanka stoner rocka, muzyki psychodelicznej
i klimatów sceny Seattle. Utwory są misternie budowane, często opierają się
przez dłuższy czas na danym motywie, wokół którego zespół tworzy całą otoczkę,
rozwijając stopniowo aranżacje. Ciężkość i mocne przestery na szczęście idą w
parze z melodiami i psychodelicznymi odjazdami, które sprawiają, że brzmienie
płyty jest dobrze zbalansowane. Wokale pojawiają się dość sporadycznie i choć
świetnie pasują do tej muzyki, dobrze, że członkowie grupy nie zdecydowali się
na ich częstsze wykorzystanie. Wstawki wokalne ciekawie uzupełniają klimat
kompozycji, ale są na tyle krótkie, że nie odciągają uwagi od bardzo udanych
motywów instrumentalnych. Co prawda brzmienie partii wokalnych i nasycenie ich
efektami sprawia, że w zasadzie mało rozumiem (pięć lat na filologii
angielskiej o kant dupy…), ale zupełnie mi to nie przeszkadza. Teoretycznie
cały album jest utrzymany w dość ponurym, ciężkim klimacie, jednak muzycy
oferują nam dość spory rozstrzał stylistyczny, co także sprawia, że płyty słucha
się przyjemnie i bez znudzenia. Po mocnym przyłożeniu i gęstych, smolistych
aranżach, przychodzą momenty oddechu i większej przestrzeni – mądry zabieg. II to ponad 42 minuty znakomitej
rockowej roboty, to płyta wypełniona fantastycznym klimatem i ciężka jak jasna
cholera, a jednocześnie przestrzenna, gdy trzeba dać organizmowi chwilę
odpocząć. To nie jest łatwa muzyka. Nie znajdziemy tu efektownych zagrywek,
wpadających w ucho refrenów i hardrockowej dynamiki. Jest za to mnóstwo
klimatu. Jak widać u nas też da się nagrać świetną płytą w tych klimatach,
która nie tylko jest dobrze skomponowana, ale także naprawdę profesjonalnie
wyprodukowana i po prostu świetnie brzmi. Ja już tych gości z oczu nie stracę i
myślę, że za czas jakiś to będzie licząca się siła na europejskiej scenie
około-stonerowej. Ci goście właśnie pokazali, że z całą pewnością zasługują na
to, żeby usłyszało o nich znacznie więcej osób. Zamierzam się do tego
przyczynić.
---
Zapraszam na współprowadzoną przeze mnie audycję Nie Dla Singli w każdą sobotę o 20
http://zak.lodz.pl - tu można nas słuchać
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji
http://zak.lodz.pl - tu można nas słuchać
http://facebook.com/niedlasingli - a tu z nami porozmawiać w trakcie audycji